уторак, 5. јануар 2010.

Prvi koraci u radu sa programom za tabelarne kalkulacije

Startovanje Microsoft Excel-a korišćenjem WIndows Start menija

Kliknite na ikonu Start. Na submeniju Programs selektujte opciju Microsoft Excel:


Startovanje Microsoft Excel-a korišćenjem 'New Office Document'

Kliknite na ikonu Start. Na submeniju Programs selektujte opciju New Office Document:


Na dialog box-u koji će se pojaviti, selektujte ikonu Blank Woorkbook, a zatim kliknite na dugme OK:

Šta je to Workbook i Worksheet

Kada unosite podatke, unosite ih u 'worksheet' (radni list) koji se sastoji od redova (row) i kolona (column) i pretstavlja jednu veliku tabelu (table).

Više worksheet-ova čine MS Excel-ov dokument: Workbook.

Kada kreirate novi dokument (workbook), on se sastoji od tri worksheet-a koje vidite kao tri tab-a na dnu prozora:

Broj radnih listova (worksheet-ova) može da se poveća ili smanji prema Vašim potrebama.

Svaki radni list može da sadrži 255 kolona i 65.536 redova. To je dovoljno prostora za sve potrebe.

Kolone se označavaju slovima: A, B. C. D ..AA, AB,..

Redovi se označavaju brojevima: 1,2,3,4,...65536.

Ćelija se označava kombinacijom slova i brojeva (kolona i redova): A1, B23, AC13 i sl.

Polje na sledećoj slici (Name Box) sadrži oznaku tekuće ćelije (u konkretnom slučaju ćelije D10):

Polje sa desne strane od tog polja, sa oznakom fx prikazuje vrednost (sadržaj) selektovane ćelije ili formulu na osnovu koje se računa vrednost:


Izgled MS Excel-a, sa svim elementima (radnim listom, menijem, toolbar-ovima, itd), je kao na sledećoj slici:

Otvaranje novog dokumenta (Workbook-a)

U meniju File, selektujte opciju New.

Ili, na Standard toolbar-u kliknite na ikonu New:


Ili kliknite na tastere Ctrl+N istovremeno.


Kako da sačuvate novi dokument na disk ili disketu

U meniju File, selektujte opciju Save. ili kliknite na ikonu: .

Na ekranu će se pojaviti dialog box Save As:

U polju Save In izaberite lokaciju gde želite da sačuvate dokument.

A u polju File name unesite ime dokumenta.

Kliknite na dugme Save.


Kako da sačuvate izmene koje ste napravili u dokumentu

U meniju File, selektujte opciju Save. ili kliknite na ikonu: .

MS Excel će sačuvati sve izmene koje ste napravili.


Kako da sačuvate dokument pod drugim imenom

U meniju File, selektujte opciju Save As.

Na ekranu će se pojaviti dialog box Save As (prethodna slika).

U polju Save In izaberite lokaciju gde želite da sačuvate dokument.

A u polju File name unesite novo ime dokumenta.

Kliknite na dugme Save.


Osnovna podešavanja

Parametri koje treba podesiti pre početka rada

Osnovni parametri koje, zbog konfornijeg rada, treba da podesite su način prikazivanja dokumenta, korišćenje operacije Zoom i sadržaj Toolbar-a.


Način prikazivanja dokumenta

Postoje dva osnovna načIna na koji MS Excel prikazuje dokument:

  1. Normal - kada dokument ima ovakav izgled, na ekranu nisu prikazane granice strana u dokumentu
  2. Page Break Prewiev - u ovom režimu, izgled dokumenta je najsličniji onome koji će biti kada odštampate dokument i nacrtane su granice strana


Selektovanje načina prikazivanja dokumenta

Izaberite opciju VIew:

Sa menija izaberite prikaz dokumenta koji želite.


Promene ostalih opcija za prikaz dokumenta


U meniju Tools, kliknite na Options. Na ekranu će se prikazati Option dialog box.

Ukoliko nije prikazan, selektujte tab View, a zatim podesite željene parametre.

Koristite Help da vidite funkcije raznih opcija na dialog box-u, kliknite na ikonu u gornjem desnom uglu dialog box-a, a zatim na odgovarajuću opciju za koju želite da pročItate sadržaj help-a.


Zoom...

Ukoliko želite da povećate ili smanjite veličInu dokumenta na ekranu Iskoristite naredbu Zoom. Otvoriće Vam se dijalog kao na narednoj slici.

Ovaj dijalog Vam omogućava da izaberete da li će veličIna dokumenta na ekranu biti takva da vidite celu stranu, celu širinu, ili da procentualno povećate ili smanjite prikaz dokumenta.

Izgled ovog dijaloga nije isti u svim verzijama MS Excel-a, ali je princip podešavanja identičan.

Drugi načIn za podešavanje Zoom-a, je da u combo box-u na Toolbar-u MS Excela-a izaberete (u procentima) veličInu dokumenta na ekranu:



Ne morate da izaberete ponuđene vrednosti, na primer možete da unesete u combo box vrednost 110% umesto 100%.


Podešavanje sadržaja Toolbar-a

Ukoliko želite da promenite Toolbar na Vašem ekranu, selektujte opciju View->Toolbars, a zatim izaberite toolbar koji želite da bude prikazan na ekranu ili kliknite desnim dugmetom miša bilo gde na postojećem Toolbar-u. Pojaviće se popup meni na kojem su nabrojane sve vrste toolbar-ova:



Pomeranje Toolbar-a

Ukoliko želite da promenite položaj Toolbar-a na ekranu, postavite kurzor miša na početak Toolbara tako da promeni izgled u a zatim kliknite levim tasterom miša na tooibar i pomerite ga mišem na željenu lokaciju.


Korišćenje komande Undo

Ovom komandom se poništava prethodna akcija koju ste izvršili.

Postoje više načIna koje možete iskoristite da bi startovali ovu naredbu:

o Iz menija Edit, selektujte opciju Undo

o Kombinacijom tastera Ctrl+Z

o Kombinacijom tastera Alt+BackSpace

o Klikom levog tastera miša na ikonu

Ovu operaciju možete da ponovite više puta, onoliko koliko je potrebno da sadržaj i/ili izgled dokumenta vratite u stanje koje

želite.


Ako želite da ponovite operaciju koju ste poništili

Ovom komandom se poništava prethodna operacija Undo koju ste izvršili.

Ova naredba se startuje:

o Iz menija Edit, selektujte opciju Repeat

o Tasterom F4

o Klikom levog tastera miša na ikonu (Redo)

Нема коментара:

Постави коментар